počet návštěv

pocitadlo
poslední
aktualizace


15.02.2018
 
 
 
 

 

 

 

 

Přípravná třída třídní učitelka - Radka Schablická
asistatka pedagoga - Bc. Kristýna Opatřilová

Soutěž s Bonitou

Přestože jsme soutěž  o dětské hřiště v silné konkurenci školek z celé republiky nevyhráli, myslím, že jsme si to s dětmi velmi užili. Milí čtenáři, přečtěte si proč jsme se přihlásili, co vše jsme s dětmi udělali a zažívali, co se děti naučily a jak nás činnosti spojené se soutěží obohatily.

Když jsme se dozvěděli o soutěži, dlouho jsme se nemohli s dětmi rozhodnout, jakou aktivitou začít. Dlouho jsme obcházeli okolí školy. Naše škola stojí uprostřed sídliště Opava Kateřinky, mnoho dětí bydlících na tomto sídlišti je zároveň i žáky této školy. Jelikož celé sídliště prochází již delší dobu celkovou revitalizací,  vyhrálo atrium školy, které by si jistě po těch letech služby dětem zasloužilo také zkrášlit.

Proč atriu školy?
Každoročně zde 1.září probíhá slavnostní zahájení nového školního roku, zde stojí prvňáčci poprvé na půdě školy. V horkých předletních dnech někteří učitelé využívají atria k dopolední výuce a nejvíce atrium využívá školní družina. Mnoho mladších dětí, které navštěvují družinu, v atriu tráví odpoledne. Děti  zde hrají různé společenské, pohybové a jiné hry, malují, zpívají, nebo si jen tak povídají.  V atriu je rušno od září až do června. V září začínají děti společnou akcí, kdy pomalují křídami celou plochu atria, každoročně na jiné téma. V zimě soutěží o nejlepší sochu ze sněhu, na jaře  trénují na dopravní soutěž a v červnu se zde loučí se školou. To je jen malý výčet všech možných aktivit a akcí, které zde probíhají po celý školní rok.  Školní atrium je takovým středem naší školy, každý žák, rodič, návštěva prochází okolo našeho atria a proto si Sovičky řekly, že tento kousek prostoru pro hry a radost dětí, si zaslouží alespoň trochu naší pozornosti, vždyť to děláme nejen pro naše stávající spolužáky, ale také pro ty budoucí a samozřejmě i pro sebe.

Nejprve jsme si s dětmi vysvětlili pojem revitalizace, bylo velmi zábavné poslouchat, s jakým vysvětlením tohoto pojmu děti přicházely, například: „děti mají být hodné a učit se“. Fantazie dětí je veliká. Následně si děti zahrály na zahradní architekty, měly nakreslit jaké nové rostlinky, květiny by do atria zasadily, jak by si představovaly nové hřiště.
Jelikož však nejsme odborníci na slovo vzatí, požádali jsme o pomoc paní zahradnici Sabinu Šigutovou, které jsme moc vděční za drahocenné rady a samotný výběr vhodných rostlin, které by bylo možno zasadit do betonových kontejnerů.
Nejprve jsme si ukázali, jak takové rostlinky vypadají. Sovičky se je naučily popsat, dnes už ví, proč jsou důležité kořeny, z čeho berou živiny, proč mají rostliny listy a na jaře kvetou, jak důležitá je voda, že by to bez ní nešlo.
Také jsme si řekli, jak  která rostlinka naroste do výšky, šířky, jak by bylo vhodné je  nakombinovat, kolik jich můžeme dát do jednoho kontejneru, proč je důležité připravit novou zeminu a proč  je důležité  rostlinky zpočátku hnojit.

Po přípravách teoretických došlo na samotnou realizaci. V atriu děti nejprve vytrhaly a uklidily staré odkvetlé květiny, poté  dosypaly novou hlínu a rozmístily rostlinky do betonových kontejnerů. Vyhloubily jamky o velikosti květináčů, ve kterých byly rostlinky zasazené. Na dno jamek  nasypaly kuličky hnojiva, poté opatrně vyjmuly rostlinky i s kořenovým balem a usadily je do připravených jamek, nakonec dosypaly hlínu tam, kde bylo třeba a  rostlinky zalily. 
Jelikož hlína byla nejen v kontejnerech, bylo třeba uklidit. Děti se i této práce chopily s nadšením, vytrhaly i plevel okolo kontejnerů a nakonec vše zametly.
Jelikož nám ne vždy přálo počasí, přemýšleli jsme i nad jinými aktivitami. S letošním brzkým nástupem podzimu nás napadlo, že naši malí okřídlení kamarádi také potřebují  pomoc. A protože jsou děti třída Soviček, rozhodli jsme se pro výrobu krmítek z keramiky ve tvaru sovy. Děti práce s keramickou hlínou moc bavila, každý si svou sovičku vyzdobil trošku jinak a proto jsou všechny originální a  velmi krásné.
Děti se do práce tak ponořily, že stále vymýšlely další nové návrhy, jak naše atrium vylepšit a zkrášlit, proto jsme se rozhodli pro výsadbu levandulí okolo pergoly. S realizací nám pomohli žáci 7.A třídy, kterým moc děkujeme. Nyní už si děti počínaly jako zkušení zahradníčci. Byla radost sledovat, jak vyměřují vzdálenost mezi jednotlivými sazenicemi, občas bylo nezbytné do jejich  práce zasáhnout, přesto se jim i tento záměr zdařil.
Jako na zavolanou jsme dostali dárek v podobě ptačí budky(sýkorník) a ptačí krmítko, které bylo nutno upravit, natřít a dát dohromady. I k této práci děti přistoupily velmi nadšeně a dohadovaly se, kdo bude natírat jako první. Nyní jen najít to správné místo, jelikož je atrium stále plné dětského smíchu a křiku, sýkorky by pravděpodobně nezahnízdily. Naštěstí má naše škola i školní arboretum, kde je větší klid a více vzrostlých stromů, proto umístíme ptačí budku zde. Krmítko jsme s dětmi pověsili do atria, aby bylo možno ptáčky v zimě pozorovat rovnou ze třídy.  Na stromy v atriu jsme zavěsili i krmítka z keramiky. Samozřejmě tím naše snaha nekončí, za chvíli budeme sklízet listí a  i v zimě budou naše nové rostlinky potřebovat  péči. Budeme muset nachystat chvojí a rostlinky přikrýt, aby nám nezmrzly. Do krmítka pravidelně sypat semínka pro ptáčky.

S dětmi jsme přemýšleli, co dalšího bychom mohli podniknout, a na jaro již máme připraveno několik nápadů. Rádi bychom zaseli slunečnice, založili zeleninovou a bylinkovou zahrádku.
Sovičky nejsou příliš početná třída, ale myslím, že jsme udělali kus práce,která nás velmi  těšila. Naučily se spoustu nových věcí a dozvěděly mnoho zajímavého. Byla jsem překvapená, jak rychle se děti sehrály, s jakým nadšením se učily, pracovaly a jací jsou z nich úžasní kamarádi. Proto jsem na své Sovičky velmi pyšná.

Návštěva knihovny

Jako každoročně i letos pravidelně navštěvujeme Knihovnu Petra Bezruče v Kateřinkách. Paní knihovnice si pro nás vždy připraví krásný program. Děti se například seznámily se skřítkem Knihomílkem Čtivým a s provozem knihovny. Podívaly se, jak to vypadá ve skladu knih, jaká oddělení v knihovně najdou a ve kterém jsou knihy pro děti. S paní knihovnicí si povídaly o tom, jak se ke knihám chovat a jak se označují. Nakonec si poslechly krásnou pohádku o zvířátách. Děkujeme paním knihovnicím a těšíme se na další návštěvu.